Absolutnie wszystko o zapamiętywaniu.

“Rule your mind, or it will rule you.” Horace

To jeden z najważniejszych artykułów na tym blogu. Zarezerwuj sobie nieco dłuższą chwilę, aromatyczną kawę, słodką herbatę i cokolwiek lubisz… bo przed Tobą MEGA dawka solidnej wiedzy o tym co wpływa na skuteczne uczenie się, co sprawia, że nie jesteś w stanie się nauczyć wkuwając.

Artykuł jest podzielony na trzy części: w pierwszej części dowiesz się co jest niezbędne w uczeniu się jeszcze przed przystąpieniem do samego procesu nauki.

W drugiej części: poznasz konkretne techniki i sposoby na skuteczne zapamiętywanie.

W trzeciej: spotkasz się z częstymi problemami, pytaniami… i gotowymi rozwiązaniami.

Do dzieła!

1. Zanim zaczniesz się uczyć…

… musisz wiedzieć, że Twój mózg jest plastyczny… jeśli tylko zastosujesz odpowiednie techniki, możesz rozwijać się w absolutnie każdej dziedzinie.

W każdym wieku.

Nie wiem czy wiesz, ale Twoj mózg najbardziej lubi uczyć się nowych rzeczy! A co ciekawe i wbrew powszechnym i pewnie dobrze Ci znanym mitom, robi to w każdym wieku. Oznacza to, że możesz opanować nową umiejętność w każdym momencie życia!!!

“Moja głowa już nie ta”, “w tym wieku ciężko wchodzi do głowy” – takie słowa to czyste wymówki i ucieczka przed ciężką pracą.

W efektywnym uczeniu się chodzi o to, żeby umieć wykorzystać to, czego się nauczyłeś i nauczyłaś w konkretnej sytuacji w prawdziwym życiu z prawdziwymi ludźmi.

Są pewne triki, które moim zdaniem powinien znać każdy, kto uczy się czegokolwiek, nie tylko angielskiego. Zanim jednak Ci je przedstawię, chcę powiedzieć Ci o czymś, co jest dla Ciebie niezbędne i bez czego żaden trik nie zadziała!

Twoje przekonania rządzą Twoim życiem.

“Jeśli myślisz, że coś możesz lub czegoś nie możesz, za każdym razem masz rację”. Powiedział Henry Ford. Jeśli myślisz, że nie dasz rady nauczyć się angielskiego, masz rację. Nie dasz rady.

Zobacz.

Żeby zmienić swoje życie, musisz zmienić swoje myślenie. Nie wierzysz? A próbowałaś? Próbowałeś?

Zastanów się głębiej nad swoimi przekonaniami. Zaakceptuj to, że masz prawo zmienić swoje przekonania, masz prawo zmienić swoje myślenie w każdej chwili. Nie fiksuj się na jednym i nie trwaj w tym przez całe życie, bo “nie wypada” zmienić zdania.

Otwarty umysł, gotowy na to, co nowe cechuje kogoś, kto wierzy w swoje możliwości. Jeśli uważasz, że brakuje Ci talentu, a Twoje możliwości są ograniczone, oznacza to, że ograniczasz się własnymi przekonaniami.

No dobrze.

Jak więc możesz zmienić przekonania i jak nie ograniczać się nimi?

  • Podejmuj wyzwania. Rób to, co jest dla Ciebie trudne, niewygodne. (boisz się uczyć na głos przy domownikach? Zacznij to robić… małymi krokami. Najpierw ucz się w zamkniętym pokoju na głos, po kilku dniach uchyl drzwi… potem otwórz je. Oswoisz się dzięki temu z taką formą nauki wśród innych osób…)
  • Nie poddawaj się przy pierwszej przeszkodzie. Przeszkody będą, a pierwsze czekają na Ciebie tuż za rogiem! Jak pokonasz je, poczujesz smak satysfakcji… i będziesz chcieć więcej.
  • Niech nauka nie kojarzy Ci się z ciężką, mozolną pracą… potraktuj naukę angielskiego jako drogę, jaką przechodzisz, żeby biegle się komunikować!
  • Nie bój się krytyki. Jeśli się z nią spotkasz, niech będzie dla Ciebie lekcją!
  • Ucz się i czerp inspirację od innych.

Idziemy dalej! Zanim przystąpisz do nauki i poznasz triki pozwalające skutecznie zapamiętać, musisz przyjrzeć się błędom!

Błędy i porażki

Musisz postrzegać porażkę nie jako koniec świata i wynik ostateczny, a jako informację, której potrzebujesz, żeby poprawić pracę swojego mózgu!!!

Gdy czujesz konsternację, bo nie wiesz jak coś powiedzieć, gdy wiesz, że popełniasz błędy, to NORMALNE, że czujesz się nieswojo i niekomfortowo. Zaakceptuj to uczucie. Poczuj ten dyskomfort, aż w końcu przestanie Cię tak uwierać. Ale nie uciekaj od niego. Ucieczka nie rozwiąże problemu… tylko go pogłębi.

Gdy staniesz twarzą w twarz z własnym błędem, nie dołuj się… skup całą swoją uwagę na wyciągnięciu wniosku z tego błędu. Ucz się na własnych błędach, poprawiaj je i wracaj do nich po trylion razy.

Intensywny wysiłek umysłowy oznacza, że Twój mózg naprawdę ciężko pracuje, żeby nauczyć się nowej umiejętności. To NIE JEST sygnał, że ponosi porażkę!!!!!  To nie jest sygnał, że to dla Ciebie jest za trudne. To jest sygnał, że właśnie w Twoim mózgu odbywają się procesy pozwalające na zapamiętanie nowych informacji. Nie przerywaj ich!

Jeśli zaakceptujesz to, że popełnianie błędów w czasie nauki jest normalne i jeśli zaczniesz uczyć się na swoich błędach, będziesz na najlepszej drodze do osiągnięcia efektów, o jakich marzysz.

Strach przed porażką, który najczęściej wynika z nierealistycznych i wyidealizowanych wymagań wobec siebie jest jedną z głównych przyczyn nieefektywnej nauki… prowadzi do braku kreatywności, systematyczności i odkładania nauki na później…

Przeszkadzajki

Zanim rozpoczniesz naukę, zadbaj o swoją przestrzeń. Dosłownie. Usuń wszystko, co może przeszkadzać Ci w nauce. Czyli! Wyłącz dźwięk w smartfonie, zrób wokół siebie porządek.

Wyłącz wszystkie elektroniczne gadżety, które co minutę przypominaja Ci o swojej obecności. Na sprawdzanie powiadomień (maili, smsów, facebooka) zostaw przerwy w nauce.

Gdy nagle w czasie nauki wpadnie Ci jakaś myśl, nie podążaj za nią, nie zostawiaj nauki. Zapisz ją od razu w swoim notesie/kalendarzu/smartfonie i wróć do niej później. To pozwoli Twojemu mózgowi lepiej się skoncentrować na nauce.

Gdy uczysz się korzystając z komputera, pozamykaj inne zakładki w swojej przeglądarce. Możesz do tego użyć bezpłatnej aplikacji Forest, która wspomaga koncentrację na jednym zadaniu przez wcześniej ustalony przez Ciebie czas. Dostępna jest (za darmo) jako wtyczka do przeglądarki na komputerze oraz jako aplikacja na urządzenie mobilne.

Gdy wyeliminujesz wszystkie przeszkadzajki, musisz wiedzieć o ważnej rzeczy, jaką jest…

Zainteresowanie

Musisz lubić naukę. To, czego się uczysz musi wzbudzać w Tobie prawdziwą chęć poznania! Naturalnie i po prostu.Jeśli angielski nie wzbudza w Tobie fajnych emocji, jeśli uczysz się, bo musisz, jeśli traktujesz to jako przykry obowiązek, to będzie to trudna nauka.

Zmień swoje przekonania o nauce. Zapomnij o tym, że nauka jest ciężką pracą… jest! oczywiście, że jest! Ale potraktuj ją jako fantastyczną przygodę, jako nieodłączną część Twojego dnia, jako fascynującą podróż poznania języka…

2. W czasie nauki…

Najpierw koncentracja, a potem relaks.

Nauka, a więc przyswajanie nowego materiału odbywa się w momencie kiedy się koncentrujesz na tym, co robisz oraz w momencie, kiedy zupełnie o tym nie myślisz. Najpierw więc maksymalnie skoncentruj całą swoją uwagę na tym, czego chcesz się nauczyć.

Następnie daj tej nowej wiedzy szansę “ułożyć się”… i nie myśl już o tym, czego się uczysz. Idź pobiegaj, na rower, na rolki, pospaceruj, posprzątaj mieszkanie… zrób coś innego, aktywnego i zajmij swój umysł czymś zupełnie innym. Poruszaj się. Posłuchaj muzyki. Pośpiewaj. Potańcz.

Takie totalne oderwanie się od tego, czego się uczysz znacznie poprawia kreatywne myślenie oraz umiejętność sprawnego rozwiązywania problemów.

Jak to zrobić konkretnie?

* Technika Pomodoro – pomaga w koncentracji!

Zaangażuj się w aktywną naukę przez 25 minut, po czym zrób sobie krótką przerwę: 5-10 minut. W przerwie poruszaj się, możesz zrobić 40 przysiadów albo umyć okna w pokoju… i powtarzaj ten schemat nauki. W kółko. I jeszcze raz, i jeszcze, i jeszcze…
Pamiętaj, myślenie jest pracą. Twój umysł zużywa aż 1/4 energii Twojego ciała! Pamiętając o przerwach w nauce, dajesz mu regularnie odpocząć i doładować utracone zapasy energii! Twój mózg ma ograniczoną pojemność pamięci krótkotrwałej, dlatego potrzebuje przerw, żeby móc właściwie przetwarzać informacje i przenosić je z z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej.

Powtarzaj

Jeśli uczysz się czegoś nowego i powtórzysz to raz lub dwa razy, połączenia międzykomórkowe, które się wytworzą w Twoim mózgu będą bardzo słabe i mogą zniknąć w ciągu najbliższych godzin! Żeby je wzmacniać, musisz stale powtarzać to, czego się uczysz.

Powtarzanie jest niezbędne, żeby wszystko, czego się uczysz przeszło do Twojej pamięci długotrwałej. Musisz uświadomić sobie, że wkuwanie słówek z listy nie przyniesie Ci żadnych efektów! Czytanie ich i powtarzanie w myślach po 100 razy również. Natomiast okresowe, świadome powtarzanie zdecydowanie tak.

Jak często i kiedy powtarzać?

1. powtórka – 1 dzień po nauce nowego materiału

2. powtórka – 3 dni po 1. powtórce

3. powtórka – 7 dni po 2. powtórce

4. powtorka – 21 dni po 3. powtórce

5. powtórka – 30 dni po 4. powtórce

6. powtórka – 45 dni po 5. powtórce

7. powtórka – 60 dni po 6. powtórce

Fragmenty, nie całość

Najlepiej jest zapamiętywać fragmentami informacji. Każdy fragment, powtórzony wiele razy, zostanie przeniesiony do Twojej pamięci długotrwałej o wiele szybciej i łatwiej niż całość. Ucząc się słówek, optymalnie jest uczyć się nie więcej niż cztery zwroty/wyrażenia na raz.

Planuj

Zaplanuj sobie produktywny poranek albo wieczór, zapisz sobie w swoim planerze konkretne cele z terminem realizacji.

Prowadź swój dziennik nauki, w którym zapisujesz to, co masz do nauczenia się i podsumowuj to, co opanowałeś i opanowałaś.

UWZGLĘDNIJ to, że mogą nastąpić komplikacje lub opóźnienia!

To nie ma być Twój plan marzeń, ale plan realny, uwzględniający Twoje codziennie obowiązki i zadania oraz sytuacje, których nie możesz przewidzieć. Jeśli jakiegoś zadania nie zdołasz wykonać, nauczysz się dzięki temu ile zadań na dzień planować. Dzięki temu nie będziesz się irytować, że nie realizujesz planu! Plan zmieniaj i dostosowuj do swoich dni, ulepszaj!

Ustalaj priorytety. Nie rób wielu rzeczy na raz.. Multitasking nie działa, a wręcz bardzo męczy umysł! Pamiętaj, żeby koncentrować się na jednej czynności.

Śledź swoje postępy

Sporządź sobie listę tygodniowych celów, które chcesz osiągnąć. Zapisz je zawsze w niedzielę wieczorem, żeby były gotowe na cały tydzień.

Codziennie wieczorem przygotuj sobie na nowy dzień konkretne zadanie do wykonania, cel do osiągnięcia, zwroty do opanowania (miej świadomośc po co się ich uczysz… na przykład masz do nauczenia się 3 zwroty dotyczące kupowania biletu do kina online – to jest już konkret).
„Postępy… może nie jesteś jeszcze tam, gdzie chcesz być, ALE nie jesteś już tam, gdzie byłeś i byłaś!”

Liczą się UMIEJĘTNOŚCI, a nie nazwa poziomu!

Nie ucz się słówek z listy, nie rób zadań po kolei. Miej świadomość tego, czego się uczysz i po co.

Ucz się “umiejętnościami”. Na przykład „dzisiaj nauczę się jak wynająć mieszkanie po angielsku”. Ucząc się zwrotów i zdań związanych z wynajmem mieszkania wiesz co robisz i po co. Masz świadomość nauki i celu (krótkoterminowego). Wyobraź sobie jak załatwiasz mieszkanie w Nowym Jorku… możesz nawet zadzwonić do jakiejś agencji w USA albo UK i zadać kilka pytań (ha! to dopiero emocje, bijące serce, spocone ręce… Jak nie zrozumieją Cię, zawsze możesz wyłączyć rozmowę… i spróbować ponownie na drugi dzień, a jak zrozumieją i pogadasz sobie, to będziesz to pamiętać na bardzo długo).

Postaw na konkrety! Zapisuj sobie co realizujesz, jakie umiejętności opanowujesz (i powtarzaj je po trylion razy – kieruję Cię tutaj do dokładnej rozpiski powtórek), dzięki temu z łatwością zobaczysz swoje postępy.

Te efekty są. Tylko musisz nauczyć się je dostrzegać poprzez świadomość nauki.

Nagrody

Wyznaczaj sobie cele krótkoterminowe na każdy dzień i tydzień nauki. Realizuj i sprawdzaj się codziennie, na ile zrealizowałeś cel. Wyznaczaj sobie nagrodę za zrealizowanie tego planu (może być codziennie albo 1x w tygodniu – Ty zdecyduj w oparciu o to, co bardziej będzie Cię motywowało 🙂 Niech to będzie miła nagroda, coś co lubisz i co sprawia Ci prawdziwą frajdę! 🙂

Gdy uczysz się słówek…

Nie przepisuj ich słowo w słowo, w słupku, w jednym zeszycie. Zapisując je od razu zapisz śmieszną lub nawet absurdalną historyjkę zawierającą słowa, których się uczysz.

Nie przepisuj samego słówka, a zdanie, w jakim występuje – dzięki temu będziesz wiedzieć w jakiej sytuacji możesz go użyć.

Nie tylko pisz, ale pisząc – mów na głos.

Dzięki temu zaangażujesz zdecydowanie więcej neuronów (czyli komórek nerwowych) do pracy i różne części swojego mózgu, a to spowoduje sprawne przejście nowych informacji do pamięci długotrwałej.

Zobacz, ile razy powtarzasz coś czego nie możesz zapamiętać?

Zamiast powtarzać dalej, wymyśl abstrakcyjną historyjkę z tymi słówkami… narysuj obrazki.

Ucz się i przywołuj z pamięci.

Rób przerwy w nauce po to, żeby sprawdzić ile potrafisz samodzielnie przywołać z pamięci nie patrząc na materiał, którego się uczysz. Sprawdzaj później i weryfikuj, co przeoczyłeś.

Ucz się aktywnie poprzez przywoływanie z pamięci nowego materiału NA GŁOS, a nie przez ponowne czytanie i wkuwanie!

Twoje życie

Odnieś to, czego się uczysz do własnego życia. Kojarz nowe zwroty z sytuacjami, które Ci się przytrafiły. Wyobrażaj sobie moment, miejsce i ludzi, kiedy zastosujesz to, czego się uczysz.

Angażuj zmysły

Słuchaj (podcastów, radia, nagrania, oglądaj filmiki)

Rysuj mapy myśli.

Rób odręczne notatki.

Kojarz zapachy z konkretnymi sytuacjami, w których użyjesz słów, których się uczysz.

Mów na głos kiedy się uczysz.

Twórz, a nie odtwarzaj!

Tworząc treści w języku angielskim (pisząc artykuł, wpis na facebook po angielsku, ucząc znajomego np. wyjaśniając mu nowe słowa, wymyślając ćwiczenia i zdania) angażujesz różne części Twojego mózgu i pozwalasz nowym informacjom osadzić się głebiej w Twoim mózgu.

Ucząc się wyobrażaj sobie, że wyjaśniasz koledze to, czego się uczysz. Wyobrażaj sobie, że go uczysz. Wymyślaj mu zadania.

Pisz dziennik po angielsku, zapisuj to, co się fajnego dzisiaj wydarzyło u Ciebie – po angielsku, na tyle, ile potrafisz w tym momencie.

Zapisuj listę zakupów albo listę rzeczy do zrobienia po angielsku.

Pamiętaj też, że mózg przetwarza symbole szybciej niż słowa. Używaj więc pomocy wizualnych, pozytywnych i przerysowanych symboli i zdjęć.

Łącz…

Połącz zmysły z ruchem i pozytywnymi emocjami: z humorem, skojarzeniami, wyobraźnią, z kolorowymi i karykaturalnymi obrazkami, liczbami i symbolami. Poprawisz tym samym umiejętność przywoływania nowych informacji z pamięci!

Metoda domu

Wyobraź sobie siebie jak chodzisz po znajomym Ci miejscu, np Twoim domu i przechodzisz obok, dotykasz i czujesz zapach znanych Ci dobrze przedmiotów. Twoim zadaniem jest łączyć nowe słówko lub zwrot z konkretnym przedmiotem z Twojego domu. Łaczysz tym samym informacje, które są dobrze Ci znane z nowymi, a to jest coś, co mózg bardzo lubi.

Przywołując później z pamięci te słowa, wróć do swojego domu i tych samych przedmiotów. Zobaczysz z jaką łatwością przypomnisz sobie te słowa i zwroty.

Wykonuj to ćwiczenie oczywiście na głos.

Metoda totalnego przywoływania z pamięci

Zapoznaj się z nowymi słówkami, następnie zapisz sobie je gdzieś z boku i sprawdź wymowę każdego, powtarzając przy tym na głos, po czym przejrzyj je ponownie. Odłóż je na bok.

Spójrz w inne miejsce i wizualnie przywołaj z pamięci te słówka.

Przeprowadzaj sobie mini testy na opanowanie tych słówek i umiejętności przywołania z pamięci.

Nagradzaj się i zrób przerwę przed kolejną sesją nauki.

Powtarzaj to ćwiczenie często! 🙂

Wyjaśniaj!

Najlepszą formą testowania się jest umiejętność wyjaśnienia komuś innemu tego, czego się uczysz. Jeśli są to słówka i zwroty, wyjaśniaj komuś ich znaczenie po angielsku, podawaj przykładowe zdania z tymi słowami. Wyobraź sobie, że ktoś nie rozumie ich znaczenia i Twoim zadaniem jest to wyjaśnić tej osobie.

Nie musisz tłumaczyć niczego prawdziwej osobie, wystarczy, że wyobrazisz sobie, że komuś to tłumaczysz. I rób to oczywiście na głos.

Nagraj się gdy to robisz.

Ucz się aktywnie!

  • twórz samodzielnie fiszki do powtórek
  • rysuj obrazki, koloruj słówka
  • twórz samodzielnie testy (nie uzupełniaj gotowców z podręczników)
  • powtarzaj słowa i zdania na głos wyobrażając sobie, że mówisz do kogoś, wyjaśniasz, pytasz, krzyczysz, szeptasz…
  • twórz skojarzenia nowych słówek z tym, co jest Ci znane i bliskie, wymyślaj historyjki

Rusz się!

Kiedy stoisz i spacerujesz, angażujesz swoje mięśnie, a krew zaczyna krążyć w Twoim ciele, co zwiększa Twoją koncentrację.

Siedzenie powoduje zmniejszony przepływ krwi w ciele oraz dostarczanie tlenu do mózgu. Dlatego zrobisz sobie dobrze kiedy będziesz po prostu stać (i oprzesz się na przykład o ścianę) jednocześnie ucząc się. Mozesz chodzić też po pokoju w jedną i drugą stronę.

Rób mapy myśli

Twórz mapę myśli, żeby podsumować nowe informacje i poprawić swoją pamięć. Przygotuj sobie dużą pustą kartkę i kolorowe długopisy. Zacznij od środka – zapisz słowo klucz dotyczące tematu, który chcesz przyswoić. Możesz je napisać, pokolorować, narysować.

Następnie daj możliwość swojemu umysłowi, aby samodzielnie odnajdywał skojarzenia ze słowem kluczem. Najbliższe skojarzenia powinny znaleźć się tuż obok tego słowa na kartce.

O tym, jak robić mapy myśli przeczytasz tutaj (+video).

POST-ITY

Dwa genialne pomysły, z czego drugi jest lepszy od pierwszego! 🙂

1. Zapisuj nie same słówka, ale całe zdania na post-itach, czyli małych samoprzylepnych karteczkach.

2. Zamiast pisania słówek, na każdej samoprzylepnej kartce zapisz jakieś pytanie lub stwórz własne ćwiczenie. I przyklej kartki w miejsca, do których często zaglądasz. Patrząc na nie, odpowiadaj na swoje własne pytania.

Nagrywaj się, gdy mówisz

UCZ SIĘ NA GŁOS każdego nowego słowa, zdania i zwrotu. Cała Twoja nauka powinna odbywać się na głos. W ten sposób oswajasz się ze swoim głosem kiedy mówisz po angielsku. Stopniowo również oswajaj się z obecnością swoich domowników kiedy uczysz się na głos. Uchyl drzwi od pokoju… potem otwórz szerzej. I nie przestawaj uczyć się na głos. Przyzwyczaisz się do tego, że ktoś inny słyszy jak mówisz po angielsku. Nagrywaj się, gdy uczysz się. Opowiedz na nagraniu czego sie nauczyłeś. Nagrywaj się codziennie przez 30 dni… a po 30 dniach odsłuchaj pierwszego i ostatniego nagrania 😉 Efekty Cię ZASKOCZĄ!

Obserwuj swoją naukę

Weryfikuj co się sprawdza, a co nie. Masz prawo do błędów. Masz prawo do zmian. Zmieniaj, reorganizuj plan. Nie wszystkie metody będą działać. Dopasuj je też do swojego rytmu dnia!

Zasada – Eat Your Frogs First

Na początek zrób zadania, które są dla Ciebie najtrudniejsze i najbardziej wymagające. Gdy zabierasz się za naukę, masz wtedy najwięcej energii i chęci… a gdy zrealizujesz najtrudniejsze zadanie na początku, będziesz mieć prawdziwą satysfakcję! A efekty będą skutkiem ubocznym takiego podejścia 😉

ALE!

Żadne techniki zapamiętywania nie będą skutecznie, jeśli w Twoim życiu nie zapanuje…

RÓWNOWAGA!

Co to znaczy?

Wysypiaj się

Sen to naturalny detoks dla Twojej pamięci!

Twój umysł potrzebuje snu do prawidłowego funkcjonowania! Podczas snu Twój umysł utrwala wszystkie słowa, myśli i emocje, z jakimi się zetknął w ciągu dnia. Odpoczywa i regeneruje się. Musisz dbać o regularny sen oraz sen dobrej jakości jeśli chcesz, żeby Twoja pamięć była w pełni sprawna.

Tak, tak, sen ma o wiele większe znaczenie w osiągnięciu efektów, niż Ci się wydawało..

Oddychaj głęboko, posiedź w ciszy

Codziennie przez co najmniej 10 minut… odpręż się i skup się na własnym oddechu… w dzisiejszym zabieganym świecie pomyślisz sobie, że chyba zwariowałam… przecież cały czas trzeba coś robić! No własnie nie jest tak. Twój umysł potrzebuje tego jak Ty potrzebujesz tlenu do życia.

Medytacja i oddychanie poprawiają zdolność koncetracji – i to jest udowodnione naukowo.

Wyobrażaj sobie swoje efekty!

Podobno jest tak, że jeśli jesteś w stanie wyobrazić sobie coś, również możesz się tego nauczyć.

Na czym to polega?

Wyobrażaj sobie siebie jak potrafisz mówić o umiejętności, nad którą właśnie pracujesz. I ucz się… cały czas mając w głowie obraz siebie kiedy mówisz płynnie i swobodnie na ten temat. Wyobraź sobie gdzie jesteś, co robisz, jacy ludzie są wokół Ciebie, jaka jest pogoda, jakie masz ubranie… im więcej szczegółów związanych z różnymi zmysłami, tym lepiej! Wyobrażaj sobie jakie szczęście czujesz kiedy już swobodnie potrafisz wyrazić te konkretne myśli. Poczuj to szczęście. I z tym poczuciem ucz się dalej!

Gdy uczysz się, wyobrażaj sobie efekty, a gdy wyobrażasz sobie efekty, ucz się. To działa!

Afirmacje

Afirmacja to inaczej pozytywne stwierdzenie stworzone przez Ciebie świadomie i ma za zadanie zaprogramować Twój umysł na poziomie podświadomości. Innymi słowy regularnie powtarzane afirmacje mają moc zmiany Twojego myślenia i Twojego samopoczucia. W zasadzie każdego obszaru Twojego życia, którego dotyczą…

Żeby jednak działały, nie wystarczy je bezmyślnie powtarzać wiele razy… trzeba całym sobą uwierzyć w swoją afirmację… i wykonywać również konkretne działania, żeby miała szansę spełnienia.

Konkretne działania i triki na zapamiętywanie już znasz. Dorzuć do nich afirmację “Mówię swobodnie po angielsku na wszystkie ważne dla mnie tematy”, i wyobrażając sobie jak najbardziej precyzyjnie (z uwzględnieniem emocji 🙂 to jak mówisz w ten sposób po angielsku, powtarzaj ją bardzo często.

Jeśli podejdziesz do afirmacji sceptycznie, nie licz na to, że się spełnią. Oszczędzę Twój czas – daruj sobie je 😉

Zaufaj, uwierz, tak jak robi to dziecko… i działaj. I gwarantuję, że efekty będą.

3. Problemy, pytania i rozwiązania…

Jak nie odkładać nauki na później?

Przede wszystkim koncentruj się na procesie nauki, a nie na jej efekcie!

Na przykład “dzisiaj przez 25 minut będę słuchać podcastu o rozmowie kwalifikacyjnej, nauczę się też 5 zwrotów, które w czasie takiej rozmowy mogę użyć”. To jest Twój cel na dzisiaj a nie “opanuję dzisiaj angielski”! Teraz widzisz wyraźnie jakie to ma znaczenie. Poza tym nie będzie to też takie przytłaczające dla Twojego umysłu!

Musisz koncentrować się zadaniu które możesz wykonać, a nie na ostatecznym wyniku, który dla Twojego mózgu będzie zbyt trudny do ogarnięcia.

Pora na naukę – jaka najlepsza?

Odpowiedz sobie na pytanie – kiedy uczysz się najlepiej? Kiedy czujesz, że najszybciej zapamiętujesz? Są osoby, które wstają wcześnie i w godzinach porannych są najbardziej produktywne… a są takie, które potrzebują co najmniej kilku godzin, żeby obudzić się.

Planuj naukę angielskiego w czasie Twojej najwyższej produktywności!

Idealny czas na naukę to taki, kiedy masz najwięcej energii, Twój umysł jest czysty i świeży i kiedy istnieje najmniejsze prawdopodobieństwo, że coś lub ktoś przeszkodzi Ci w nauce. Nie ucz się kiedy jesteś zmęczony, przytłoczony sprawami, czujesz napięcie. Nie zmuszaj się, nie ma sensu. Twój umysł i tak nie przetworzy tego.

Jak się uczyć kiedy czujesz zmęczenie?

Nie uczyć się w ogóle.

Efektywna nauka wymaga bardzo dużo wysiłku. Musisz o tym pamiętać. Musisz wprowadzać równowagę między nauką, odpoczynkiem, odpowiednią dietą, snem, ćwiczeniami fizycznymi… i jeszcze swoją praca i obowiązkami.

Zarządzaj swoją energią, a nie tylko czasem.

Da się to zrobić – to kwestia odpowiedniego zaplanowania, przyjęcia priorytetów i podejścia.

Jeśli czujesz zmęczenie w czasie nauki, nie kontynuuj jej. Idź na szybki spacer, pobiegaj, zrób 100 przysiadów przy otwartym oknie albo po prostu odpocznij resetując umysł.

Ucząc się, regulanie – co 30 minut rób przerwy.W ten sposób Twój umysł będzie mógł w pełni przez ten czas skoncentrować się na tym co robi, i nie będzie odpływać… gdy ustalisz sobie konkretne bloki nauki, zredukujesz wszelkie aktywności, które marnują Twój czas kiedy zabierasz isę do nauki…

Ucz się aktywnie. Rób notatki, twórzy mapy myśli, przywołuj nowe informacje z pamięci, mów na głos o tym, czego się uczysz, wyobrażaj sobie, że chcesz nowe słówko wytłumaczyć po angielsku swojemu znajomemu…. albo jak opowiadasz kumplowi o tym, co właśnie opanowałeś.  Gdy mówisz, chodź po pokoju, wymyślaj śmieszne i absurdalne historyjki związane z słówkami, ktorych się uczysz.

Jesli następnym razem poczujesz, że utknąłeś w jakimś punkcie, zrób sobie przerwę! Zrób coś, co zaangażuje Cię fizycznie. Nie myśl o tym, co sprawiło, że utknąłeś. Odśwież umysł, nie koncentruj się na niczym. Zobaczysz, że wrócisz  do tej sprawy z odświeżonym umysłem i bardzo szybko znajdziesz rozwiązanie.

Efektywna nauka wymaga koncentracji i częstych przerw pozwalających na oczyszcznie umysłu z myśli.

Twój umysł nie może się bez przerwy koncentrować. NIE jest w stanie tego robić.

Zmuszanie się do nauki

Zmuszanie się do nauki i wkuwanie słówek na siłę NIE DZIAŁA. Czytanie jednej i tej samej rzeczy 100x nie sprawi, że ją zapamiętasz trwale.

Uczenie się NIE jest łatwe

Uczenie się nie przychodzi z automatu. Podczas nauki w Twoim mózgu ma miejsce szereg niezbędnych procesów, aby nowe informacje zostały przetworzone i zapisane w pamięci długotrwałej.

A więc to zupełnie normalne kiedy czujesz się nieswojo, kiedy nauka jest dla Ciebie wyzwaniem, kiedy czujesz brak motywacji spowodowany przez brak natychmiastowych efektów, frustrację!

Uczenie się, nabywanie nowych umiejętności wymaga energii umysłowej, przekonania i pozytywnej wiary w siebie, że dzięki regularnej praktyce wszystko to czego się uczysz staje się zrozumiałe i naturalne.

Syndrom oszusta

W psychologii istnieje takie pojęcie jak syndrom oszusta. Osoba, która cierpli na ten syndrom nie jest w stanie dostrzec własnych zdolności, osiągnięć, często postrzega je jako zwykły łut szczęścia.

Wyobraź sobie, że zaczynasz uczyć się czegoś nowego – czegoś, co bardzo chcesz opanować. Jak objawia się ten syndrom?

Na początku czujesz ogromny entuzjazm i podekscytowanie! Doskonałą motywację. Czujesz, że możesz góry przenosić i nauczysz się wszystkiego i to już.

Po pewnym czasie… rzeczywistość zaczyna Cię przygniatać. Zaczynasz dostrzegać, że tak szybko nie da się wszystkiego opanować i widzisz, że to tak naprawdę ciężka praca. Czujesz, że widmo porażki czyha za rogiem…

Dalej, zaczynasz czuć napięcie i stres… w sumie to już uczysz się od miesiąca, ale efektów jakoś jeszcze nie widać… czujesz się przytłoczony.

Uczysz się jednak nadal, nie odpuszczasz… ale zaczynasz zaniedbywać inne sprawy, ważne dla Ciebie. Czas z rodziną, sprzątanie, prasowanie, spotkanie ze znajomymi…

Brak szybkich efektów potwierdza tylko Twoje największe obawy i czujesz, że nie dasz rady. To jednak nie dla Ciebie…. Ty się do tego nie nadajesz.

Co możesz zrobić, żeby nie dopuścić do takiego poczucia albo w jaki sposób je pokonać? 

  • Przestań porównywać się z innymi… każdy ma swoją historię, swoje problemy, każdy uczył się inaczej, w innym czasie, z innymi ludźmi, w odmiennych sytuacjach. Nie możesz porównywać swoich wyników z wynikami koleżanki… bo za Tobą i za nią są zupełnie różne drogi.
  • Zastanów się co w nauce angielskiego sprawia Ci najmniej trudności. Co przychodzi Ci z łatwością? Pamiętaj o tym 🙂 i wracaj do tego zawsze w momencie zwątpienia we własne możliwości i chwilowe obniżenie poczucia własnej wartości.
  • Pamiętaj o swoim celu, jakim jest opanowanie angielskiego. Nie pozwól żadnym negatywnym emocjom odsunąć Cię od tego celu…
  • Zaakceptuj fakt, że nie opanujesz wszystkiego od razu. Zapamiętywanie nowych informacji wymaga czasu i wysiłku.

Emocje negatywne i stres

Musisz wiedzieć, że samodzielnie MOŻESZ kontrolować stan swojego umsyłu. Wszelkie negatywne myśli przeszkadzają w zapamiętywaniu! Stres silnie zaburza działanie pamięci krótkotrwałej.

Lęk i zmartwienie przed tym, że słabo Ci idzie zniszczy wszystkie efekty zanim jeszcze nawet nastąpią.

Ważne jest, żebyś mógł w porę rozpoznać swój nastrój, żeby zminimalizować te negatywne myśli, a najlepiej odsunąć je…

Jak pokonać lęk i stres?

Wiesz, tak naprawdę negatywne uczucia takie jak lęk, napięcie, stres zalewają Twój organizm adrenaliną, która utrudnia neuroprzekaźnikom przekazywanie informacji między synapsami w mózgu… innymi słowy, gdy podczas egzaminu poczujesz ogromny stres i “pustkę w głowie”, to znaczy, że spowodowała to adrenalina.

Adrenalina to inaczej hormon strachu, walki i ucieczki (fright, fight or flight), który ujawnia się w momencie zagrożenia.. i przygotowuje człowieka do ucieczki albo walki… ale nie do nauki!!!!

A więc jeśli zdarza Ci się mówić, że masz słabą pamięć, to w rzeczywistości Twoje negatywne emocje zwyczajnie w świecie upośledzają działanie Twojej pamięci!

Gdy jesteś szczęśliwy, zrelaksowany i pewny siebie, gdy odczuwasz pozytywne emocje, w Twoim organizmie krążą endorfiny, a więc hormony szczęścia i to one powodują szybkie i sprawne przekazywanie informacji między synapsami. A endorfiny są produkowane kiedy odpoczywasz, ćwiczysz, biegasz, tańczysz, śmiejesz się, uczysz się czegoś, co Cię naprawdę interesuje…

Co możesz zrobić, żeby lepiej radzić sobie ze stresem, żeby uczyć się lepiej? 

  • Zapewniaj sobie stały dopływ endorfin!
  • Upewnij się, że tempo nauki jakie sobie narzucasz jest dostosowane do Twojego trybu życia. Upewnij się też, że nie narzucasz sobie zbyt dużo zadań.
  • Ucz się w środowisku ludzi, którzy Cię wspierają i którzy rozumieją, że popełnianie błędów jest naturalne w procesie nauki… i którzy sami je popełniają i uczą się dzięki nim.
  • Zadbaj o Twoje zdrowie i samopoczucie. Przyjrzyj się swojej diecie (czy jesz prawdziwe, czy może przetworzone jedzenie?) czy spożywasz odpowiednią ilość płynów (pijesz wodę? czy napoje gazowane?), czy zapewniasz sobie odpowiednią ilość światła naturalnego (czy chodzisz na spacery?), czy spędzasz czas na świeżym powietrzu?
  • Regularnie ruszaj się. Ćwicz, pływaj, biegaj, jeździj na rowerze, tańcz, chodź na siłownię. Rób to co lubisz i traktuj ruch jako przerwę w nauce. Dzięki temu lepiej będziesz spać, będziesz mieć więcej energii i lepiej będziesz się koncentrować. Nie bedziesz pamiętać co to stres…
  • Naucz się technik relaksacyjnych (głębokie oddychanie, medytacja, joga). Eksperymentuj z nimi i znajdź w końcu taką, która będzie Cię odprężać.
  • Bądź uważny. Gdy stresujesz się, często zaczynasz myśleć na tak zwanym autopilocie… gdy będziesz uważnie przyglądać się temu, co dzieje się tu i teraz, gdy będziesz całą uwagę poświęcać temu, co robisz, pozbędziesz się uczucia stresu.
  • Stres nie powinien być towarzyszem Twojego życia… on często wynika z koncentracji na jednym aspekcie życia… i zaniedbaniu innych aspektów. Pamiętaj o tym, żeby zaplanowac czas na zabawę, spotkania z bliskimi, odpoczynek… to jest również ważny element w procesie nauki!
  • Gdy uczysz się online, bądź w kontakcie z innymi osobami, które również się uczą. Nie będziesz uczyć się odizolowany od innych ludzi, a ucząc się wspólnie z drugą osobą możesz mieć jeszcze więcje motywacji

Pisanie

Naukowcy dowiedli, że… zapisywanie swoich uczuć i emocji pomaga w nauce! Jeśli będziesz zapisywać to jak się czujesz, jeśli zapiszesz wszelkie uczucia lęku i strach, jaki odczuwasz przed mówieniem po angielsku, te uczucia nie będą już takie silne.

Zapisuj więc to jak się czujesz. Jesli się stresujesz, opisz ten stres. Napisz czego się boisz, co sie wydarzy, jeśli zrobisz coś, czego najbardziej się obawiasz. Zapisz wszelkie możliwości. Ustaw sobie minutnik i pisz nieprzerwanie przez co najmniej 5 minut.

Myślę, że efekty takiego regularnego pisania Cię zaskoczą.

Wybierz techniki i sposoby, które sprawdzają się u Ciebie. Nie bój się eksperymentować i próbować nowych technik. Jeśli szukasz, to znaczy, że jeszcze jej nie znalazłeś. Nauka jest wysiłkiem, a więc nie bój się zainwestować swój wysiłek i swoją energię w naukę w nowy sposób. Jeśli do tej pory Twoja nauka polegała na wkuwania, dzisiaj już wiesz, że czas to natychmiast zmienić. Nie będzie to łatwe od razu, bo po przeczytaniu artykułu już wiesz, że Twój mózg potrzebuje czasu, żeby wytworzyć nowe połączenia nerwowe. Tak jest i musisz to przyjąć do wiadomości, wziąć na klatę i z pełną świadomością tego na czym w ogóle polega uczenie się i zapamiętywanie, uzbrojony w wiedzę o tym JAK się uczyć, możesz działać i realizować swoje cele.

Trzymam kciuki za Ciebie!

With ❤️
Aggie

Jeśli chcesz uczyć się właśnie w taki sposób wpadaj do nas na Vagaru.com

Blog Wagarowicze.pl to nie tylko strona o tym, jak najlepiej nauczyć się słówek i gramatyki, i jak mówić swobodnie po angielsku, uwzględniająca najnowsze doniesienia ze świata neurobiologii, to także i przede wszystkim społeczność otwarta na poszerzanie horyzontów myślowych.

Zabieramy Cię na wagary i pokazujemy inną stronę tego, co zostało utarte. Zabieramy w podróż szlakami mniej uczęszczanymi, a jednak wartymi zachodu. Mówimy o tym, o czym nigdy nie powiedzą Ci w szkole, o tym, jak pokonać strach przed mówieniem, na czym w ogóle nauka polega, a także czym jest fajnie życie, wolne od stresu i lęku, o podróżach, wolności (także) finansowej i o tym, że nie trzeba w ogóle do szkoły chodzić, żeby coś w życiu osiągnąć.

Szalenie prawdopodobnym jest, że po tym, czego się tu dowiesz, Twoje życie nigdy nie będzie takie jak wcześniej, więc wchodzisz na własne ryzyko ;-)

Subscribe
Powiadom o
guest
8 komentarzy
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
Irenm
Irenm
5 lat temu

czytałam to już jakiś czas temu. Jak zawsze dobrze jest sobie trochę odświeżyć pamięć. Artykuł bardzo pomocny jeśli ktoś ma bałagan w głowie i nie wie od czego i jak zacząć uczyć się efektywnie.

Dorota
Dorota
5 lat temu

Super użyteczny artykuł z gotowymi narzędziami do wdrożenia! Dziękuję!
Aggie jaka jest Twoja opinia na temat uczenia się dwóch języków jednocześnie? np. pon śr. pt angieski, wt. czw. sob. hiszpański? Czy to może być efektywne?

Jakub
Jakub
4 lat temu

Wow,ten artykul jest niesamowity.
Niespodziewalem sie ze trafie na cos co tak trafia w punkt.Wystarczy sie stosowac co do tych zasad i juz umiesz angielski.A czym wiecej czasu poswiecisz tym wiecej!(co w realu tak naprawde nie ma miejsca bo brak organizacji,powtorek,rozproszenie to niweluja.Dziekuje za ten artykul na pewno przyczyni sie znacznie do mojej nauki i postaram sie zeby rowniez mojego taty.Wszystkiego dobrego :*

Mieczysław
Mieczysław
4 lat temu

ja wzmocniłem wydajność nauki przez wykorzystywanie notatek graficznych,
kupiłem sobie taką książkę z inlabi.com o sketchnotingu…. coś tam o notkach graficznych i to zupełnie wystarczyło, aby wejść na nowy poziom ;), polecam

Tomek
Tomek
1 rok temu

Dobry materiał, ktoś się napracował pozdrawiam 😉

Mów swobodnie, myśl po angielsku i odkrywaj z nami świat!