×
≡ menu

Jak zabezpieczyć firmę i interesy osobiste gdy opuszczamy miejsce zamieszkania na dłużej?

Jak zabezpieczyć firmę i interesy osobiste gdy opuszczamy miejsce zamieszkania na dłużej? Urzędów i kontrahentów nie obchodzi to, że nas nie ma, więc warto zadbać o to, aby zapewnić sobie spokój ducha ;)

  1. https://epuap.gov.pl Stworzenie profilu zaufanego, wymagane jest podpisanie w placówce banku, dzięki niemu możemy załatwić część spraw urzędowych online i wykonać logowania do kolejnych usług urzędowych: 
  2. http://www.zus.pl/pue/rejestracja Platforma Usług Elektronicznych ZUS - pomocne np. podczas zgłoszenia pracownika do ubezpieczeń, można też wygenerować i odebrać zaświadczenie o niezaleganiu. W teorii można podpisać za pomocą profilu zaufanego, niestety w praktyce nie zawsze to działa, wówczas jednorazowo trzeba pofatygować się do oddziału i podpisać.
  3. Poczta Polska:

    W placówce: upoważnienia do odbioru korespondecji kierowanej do nas imiennie dla 2 zaufanych osób
    W placówce: upoważnienia do odbioru korespondecji kierowanej do nas na firmę dla 2 zaufanych osób (niestety nawet w chwili, gdy prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą w naszym adresie zamieszkania, kontrahenci lubią pomijać imię i nazwisko pisząc samą nazwę firmy, wówczas Pani na poczcie może nie wydać osobie na upoważnienie osobowe, dlatego drugie upoważnienie wypełnione pełnymi danymi firmowymi jest kluczowe)
    https://eformularze.poczta-polska.pl/eawizo/ Elektroniczne awizo - jest to usługa polegająca na tym, że na nasz adres email lub nr telefonu komórkowego jest wysłany mail/sms w chwili gdy w naszej skrzynce pojawia się awizo. Dzięki temu możemy monitorować i zlecać upoważnionym osobom odbieranie korespondecji na poczcie, nawet jeśli nikt nie sprawdzi skrzynki.
    https://eformularze.poczta-polska.pl/rdoskrzynki/ Polecony do skrzynki - jest to usługa, która pozwala nie fatygować naszej zaufanej osoby za każdym poleconym na pocztę i stanie w kolejkach. Polecony po prostu jest umieszczany w naszej skrzynce przez listonosza. Po wypełnieniu wniosku online należy jeszcze nakleić na skrzynkę niebieską literkę R (naklejki dostępne na poczcie). Nie ma co martwić się, o to, że coś ważnego do nas nie dotrze, gdyż wszystkie pisma z Urzędu Skarbowego czy sądów zawsze są wysyłane za potwierdzeniem odbioru, a takie muszą zostać pokwitowane przy odbiorze.
  4.  https://www.finanse.mf.gov.pl Portal podatkowy Ministerstwa Finansów za pośrednictwem, którego można złożyć pełnomocnictwo ogólne - u nas np. jest to osoba zajmująca się księgowością, to pełnomocnictwo pozwala np. podpisać wnioski do urzędu skarbowego, złożyć wyjaśnienia i komunikować się z Urzędami czy złożyć PIT w naszym imieniu bez konieczności naszego podpisu.
  5. https://prod.ceidg.gov.pl/ Aktualizacja wniosku w CEIDG - dodaj pełnomocnika, na wypadek, gdyby potrzebne było wprowadzenie zmian w CEIDG.
  6. Skontaktować się z zaprzyjaźnionym radcą prawnym/adwokatem na wszelki wypadek, aby mieć po porstu kogoś zaufanego, a nie szukać w chwili gdy będzie to potrzebne. Pełnomocnictwo wypełnia się na konkretną sprawę więc tutaj nie da się wcześniej udzielić pełnomocnictwa, no chyba że in blanco
  7. Ustalenie obiegu dokumentów i przesyłek, czyli jeśli są dokumenty papierowe, kto i jak będzie je wysyłać do księgowości, a jeśli są elektroniczne ustalić z księgowością, aby wydruk faktur odbywał się u nich. Tutaj mogą przydać się:
    https://www.envelo.pl/ gdy musisz cokolwiek wysyłać pocztą listem, a nie chcesz przekazywać tego zadania komuś możesz skorzystać z tej usługi. Czyli wysyłasz fizyczny papierowy list np. fakturę całkowicie za pośrednictwem Internetu. Przyznam, że nie musieliśmy z tego korzystać, ale mieliśmy to jako koło ratunkowe na wszelki wypadek.
    - https://sendit.pl gdy potrzebujesz nadać kurierem. Płacisz jedynie za wysłane paczki, do wyboru masz kilka firm kurierskich (DPD, UPS, FedEx itp.) Możesz np. umówić kuriera, aby odebrał dokumenty od zaufanej osoby i zawiózł je do księgowości. Wówczas wysyłasz jedynie osobie nadającej list przewozowy, który nakleja na paczkę i gotowe. Na drugi dzień paczka jest u adresata.
  8. https://dropbox.com lub https://www.google.com/drive/ Założenie konta na chmurze danych, na którą będziemy np. gromadzić comiesięczną dokumentację do księgowości, zdjęcia i filmy z podróży itd.
  9. Gdy podróżujesz poza UE polecam wyłączyć roaming danych u operatora, bo i tak kupisz kartę na miejscu, a gdy pociągniesz Internet z obcej sieci będzie na Ciebie czekać solidna niespodzianka na rachunku :) Można oczywiście wyłączyć też transfer danych w telefonie, ale u operatora to pewniejsza opcja.
  10. Złożenie gdzie tylko jest to możliwe próśb/dyspozycji o wysyłanie faktur na maila.
  11. Zostawienie kluczy do skrzynki pocztowej rodzinie/sąsiadom/współpracownikom i zorganizowanie regularnego jej sprawdzania.
     

Kochani, życzę Wam owocnego Digital Nomadingui spełniania marzeń!

Jak wyjazd połączony z pracą sprawdził się u nas? Posłuchaj o tym w odcinku podcastu: JP 008: Digital Nomading z dzieckiem - przeżyliśmy to!

- Kamil

 

logo Script logo
fb pixel